5pm > Daniel Blanga Gubbay | An Atlas of Invisibilized Knowledge
AN ATLAS OF INVISIBILIZED KNOWLEDGE
Daniel Blanga Gubbay
in dialogue with Piersandra Di Matteo
18 June – 5 pm CET
English language
To speak about an atlas of knowledge means to map both what has emerged and what has been submerged through the paradigm of Western Modernity, and its attempt of Universalism. It means then to map what this paradigm excludes from knowledge, for its content, voice, or modalities of transmission. More in detail, the talk analyzes the role of public programs and educational projects in art institution, in supporting and raising awareness on forms that have been invisibilized. It does so through four investigative chapters: the spaces of knowledge; the ways of transmission; who can produce knowledge; and the political role of the unknown.
Starting from a series of recently curated projects (Nature, Autoscuola della Notte, Free School), and recent artistic experiences (Sepake Angiama, Ahmet Öğüt, Amanda Piña, Akira Takayama, Tania Bruguera), the talk focusses on a series of open questions, on: working outside patronizing models; the exotifying gaze; the idea of radical accessibility, vs. the political possibility of a safe space; and finally the intersection with the current situation of social isolation, and the possibility of learning from (and empowering) existing – and often invisibilized – channels of knowledge.
Parlare di un atlante della conoscenza significa mappare sia ciò che è emerso sia ciò che è stato sommerso dal paradigma della Modernità Occidentale, e dalla sua tensione all’Universalismo. Significa quindi mappare ciò che questo paradigma esclude dalla conoscenza in merito a contenuto, voce o modalità di trasmissione. Più in dettaglio, il dialogo analizza il ruolo di programmi discorsivi e progetti educativi ideati nel seno dell’istituzione artistica capaci di generare consapevolezza e supportare forme invisibilizzate, attraverso quattro capitoli d’indagine: gli spazi della conoscenza; le modalità di trasmissione; chi può produrre conoscenza; e il ruolo politico dell’ignoto. A partire da una serie di progetti curati di recente (Natura, Autoscuola della Notte, Free School) ed alcune esperienze artistiche di Sepake Angiama, Ahmet Öğüt, Amanda Piña, Akira Takayama, Tania Bruguera, il talk si concentra su una serie di domande aperte che problematizzano: il lavoro fuori dai modelli di condiscendenza; lo sguardo esotizzante; l’idea di accessibilità radicale contro la possibilità politica di uno spazio sicuro; e infine l’intersezione con l’attuale situazione di isolamento sociale e la possibilità di apprendere (e potenziare) i canali di conoscenza esistenti (e spesso resi invisibili).
Daniel Blanga Gubbay
Daniel Blanga Gubbay is a Brussels-based curator and researcher. He is currently the artistic co-director of the Kunstenfestivaldesarts. He has worked as an educator and an independent curator for public programs, among which: Can Nature Revolt? for Manifesta, Palermo 2018; Black Market, Brussels 2016; The School of Exceptions, Santarcangelo 2016. He has worked as co-curator for LiveWorks, and was head of the Department of Arts and Choreography (ISAC) of the Royal Academy of Fine Arts of Brussels. He graduated with Giorgio Agamben at Università Iuav di Venezia and he holds a PhD in Cultural Studies from Palermo and Berlin. Recent articles appeared in South as a State of Mind (Athens), Mada Masr مدى مصر (Cairo) and Performance Journal (New York). Recent presentations include: Politics of Co-Imagination (Tangier 2019); Dance Under Cover of a Fictional Rhythm (2018, Sharjah, UAE); The Movement as Living Non-Body (New York 2018); Knowing the Unknown (Museum of Impossible Forms, Helsinki 2017) and Prophecies Without Content (American University of Beirut 2016).
Daniel Blanga Gubbay è un curatore e ricercatore basato a Bruxelles. Attualmente è co-direttore artistico del Kunstenfestivaldesarts. Ha lavorato come educatore/docente e curatore indipendente per diversi programmi discorsivi, tra cui: Can Nature Revolt?, Manifesta, Palermo 2018; Black Market, Bruxelles 2016; The School of Exceptions, Santarcangelo2016. Ha co-curato LiveWorks ed è stato direttore del Dipartimento di Arti e Coreografia (ISAC) della Royal Academy of Fine Arts di Bruxelles. Si è laureato con Giorgio Agamben all’Università Iuav di Venezia e ha conseguito un dottorato di ricerca in Studi Culturali a Palermo e Berlino. Articoli recenti sono apparsi in South as a State of Mind (Atene), Mada Masr مدى مصر (Il Cairo) e Performance Journal (New York). Tra le recenti conferenze: Politics of Co-Imagination (2019, Tangeri); Dance Under Cover of a Fictional Rhythm (2018, Sharjah, Emirati Arabi Uniti); The Movement as Living Non-Body (New York 2018); Knowing the Unknown (Museum of Impossible Forms, Helsinki 2017) e Prophecies Without Content (American University of Beirut 2016).
Piersandra Di Matteo
Piersandra di Matteo is performing arts theorist, dramaturge, and curator. She is currently research fellow at University Iuav of Venice and artistic curator of Atlas of Transitions Biennale (Bologna 2018-2020) for Emilia Romagna Teatro Fondazione. She has been invited to hold conferences and seminars in international research centres and Universities, amon gthe others: The School of Creative Media/Hong Kong; La Salle College of the Arts/Singapore; Shanghai Theatre Academy; SNDO/Amsterdam; Università La Sapienza/Rome; Columbia University/NYC; Penn University/Philadelfia, MITsp/San Paolo; and called as visiting scholar at MESTC/The City University of New York (Fall 2017).
For more than ten years she has been Romeo Castellucci’s closest theoretical collaborator and dramaturge, working with him in Europe’s foremost theatres, museum and international festivals. She is currently collaborating as dramaturg with the director Lola Arias and the artist Tania Bruguera.
Piersandra di Matteo è studiosa, dramaturg e curatrice nel campo delle arti performative. Svolge attività di ricerca presso Università Iuav di Venezia ed è curatrice artistica di Atlas of Transitions Biennale (2018-2020), per Emilia Romagna Teatro Fondazione. Per gli esiti scientifici delle sue ricerche è stata invitata a tenere conferenze e seminari in importanti centri di ricerca, tra gli altri: The School of Creative Media/Hong Kong; La Salle College of the Arts/Singapore; Shanghai Theatre Academy; SNDO/Amsterdam; Università La Sapienza/Roma; Columbia Univesity/NYC; Penn University/Filadelfia, MITsp/San Paolo. Nell’autunno 2017 è invitata come visiting scholar al MESTC/The City University of New York. Da anni è la più stretta collaboratrice teorica di Romeo Castellucci, con il quale lavora nei maggiori teatri e festival internazionali. Attualmente collabora in qualità di dramaturg con la regista Lola Arias e l’artista Tania Bruguera.